Jun 6, 2011

insan istimewa

dan selamat pagi bloggers.

Di hening pagi yang sunyi ni (aisey~ bermadah pujangga plak aku ni), aku nak kongsi pengalaman masa aku join aktiviti riadah anjuran sekolah adik aku.

Pada yang still x tau, aku ada sorang adik yang down syndrome. Nama dia Sheera. Dia sekarang bersekolah di satu sekolah menengah biasa, tapi ada kelas khas untuk budak-budak OKU. Aku x nak la reveal sekolah mana ek... nanti korang tau plak aku tinggal kat ne~
Jadi, untuk menberdikarikan insan-insan yang istimewa ni, sekolah ni kadang-kala ada la bawak mereka pergi aktiviti riadah di luar kawasan sekolah. Setakat ni, aku dah join aktiviti ni 3 kali. Satu time diaorang pi main bowling, satu time swimming lesson dan satu lagi trip pergi Zoo Negara.

Untuk aktiviti kali ni, diaorang dibawa untuk menonton wayang! Yess~ jangan terkejut. Adik aku ni lagi kerap tengok wayang tau berbanding kakak dia. Aku ikut kali ni pun sebab dah bosan tahap RED alert dah duduk kat umah. Butiran untuk event hari tu:
Aktiviti : Menonton wayang
Tempat : Jaya Jusco Bukit Raja
Tarikh : 26.May.2011
Cerita : Kung Fu Panda 2
Kenangan di depan panggung wayang~ Tengok la... Betapa gumbiranya hati adik aku yang sorang ni.
 Ketibaan kawan-kawan dia yang lain. Secara jujurnya, walaupun diaorang ni x seperti insan biasa, tapi, kalau kita dekati & hang out ngan diaorang, tetap seronok. Dengar cerita mereka~ Berborak ngan mereka!
Satu perkara yang aku sedar sejak dulu, kalau aku bawak adik aku jalan-jalan x kisah la kat shopping mall ke, kat kedai ke, kat taman ke, orang mesti pandang semacam je kat kitaorang. Sometimes it really make me feel sad. Kepada yang prihatin tu x pe la gak. Tapi pada mereka yang pandang slack-nak-mampus tu, aku advicekan korang henti-hentikan le. OKU ni pun manusia gak. Cuma nasib x sebaik kita je.
 My little angel.. My teddy bear... Ni la adik kesayangan aku.
Manjanya, mak aih, mengalahkan baby. Time dia tau cikgu dia nak bawak pergi cinema, excited giler. Tengok la gambar ni. Tersengih memanjang. Siap tunjuk PEACE lagi tu. Alahai~ sheera... sheera.
 Time ni ngah beratur tunggu pintu cinema bukak~ Yang cikgu-cikgunya pulak busy kutip duit untuk belikan diaorang ni pop-corn ngan air untuk 'santapan' waktu dalam panggung karang. Aku.... aish!! Mesti la beli gak. Masuk panggung tanpa pop-corn & air macam mandi tanpa apply sabun kat badan tau~
 Comel kan.... yang belah kanan ni, hobi dia bercerita... Macam-macam dia borak ngan aku.
Cikgu insists nak amik gambar kami 2 beradik. Aku pun pe lagi, pose je la~ Pantang tengok kamera la katakan. hehehehe

Ok, kita jump time lepas habis movie plak.
Lepas je habis tengok movie, it's time to MAKAN! Rupa-rupanya, cikgu-cikgu kat situ dah order makanan dari KFC yang ada kat mall tu. Aku pun dapat makan free~ Hehehehe... Alhamdulillah... rezeki!
 Makan!! Makan!! Jangan x makan ye~
Lepas habis makan, it's time to balik! Sementara tunggu bus datang dalam pukul 2.30pm, kami pun tunggu la kat depan KFC tu.
 Adik aku ngan bestfriend dia... FATIN.
 Haa... jangan ingat diaorang ni x tau nak posing tau. Tengok ni.. comel je kan!
 Ni pulak barisan jejaka-jejaka kacak... Hehehehe~

Ada orang yang bermurah hati belanja budak-budak ni makan cokelat. Mak aih, happy aku tengok. Oleh sebab aku drive sendiri, aku ngan adik aku balik awal dari diaorang. Nak buat camne, nak tunggu sampai bas datang, tapi aku kecian tengok sheera. Dah letih dah adik aku sorang ni.

Ok... sampai sini je citer aku untuk kali ni... Pasni lama lagi la aku x update blog ni gamak er. Time untuk bercuti pulak...! Yeah~ Langkawi, here I come!

Inside Thought :
For korangnye info, adik aku ni x larat sangat dah nak jalan. 
Disebabkan tu, dia kena pakai kereta roda. 
Sejak dia pakai wilcha ni, aku baru sedar yang kebanyakan tempat kurang
ada kemudahan untuk orang-orang yang sebegini. 
Wayang kat bukit raja pun agak 'kekurangan' mesra alam bagi mereka yang 
menggunakan whilcha ni. Harap dapat la mereka mengimprovekan 
facility kat sana ek... Banyak tangga~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...